Anthony Quintano from Honolulu, HI, United States - Mark Zuckerberg F8 2018 Keynote

בין הטוויטר של טראמפ לנכסים הדיגיטליים של העסק שלך

השבוע גבעת הקפיטול בוושיגטון סיטי הייתה גועשת. רעשים של הפיכה, חופש הביטוי, תקשורת ותקשורת "פייק". אבל גם הרשת געשה: חשבון הטוויטר של דונאלד טראמפ נחסם באופן זמני ואחרי כמה זמן באופן קבוע, חשבונות פייסבוק של תומכי טראמפ הושבתו ולא הייתה גישה אליהם עוד.

כמה אלפי קילומטרים משם, בישראל הקטנטנה, ראש עיר אחד החליט שהוא מתמודד על רשות הממשלה, ודף הפייסבוק אשר שימש את משרד ראש עיר הפך ללוח מודעות לגיוס קולות בוחרים למירץ החדש אליו הוא החליט להתמודד.

עיקרו של הפוסט להלן אינו להעביר ביקורת על השימוש שעשה טראמפ או חולדאי בנכסים הדיגיטליים שלהם אבל הם בהחלט צריכים להעיר את בעלי העסקים לגבי הנכסים הדיגיטליים שלהם.

אתם מבינים, עולם התקשורת מעולם לא היה יותר זמין בקצות אצבעותנו כפי שהוא היום. אבל באותה הקלות בו ניתן לצבור עוקבים בטוויטר, אינסטגרם, טיק טוק וברשתות חברתיות אחרות, שליטת הרשתות החברתיות יכולות להעלים את "נכסים" אלו כלא היו.

מה זה נכס דיגיטלי ואיך לעזאזל מגינים עליו

כמו שניתן להבין אולי, קבוצת פייסבוק, דף פייסבוק, אתר אינטרנט, משתמש אינסטגרם וכל מקום שבו אתם יכולים להציג את השירות או המרכולת שלכם הוא נכס עבורכם. הנכס הוא המאמרים שצברתם שם, התגובות והביקורות של העוקבים והלקוחות שלכם, התצלומים וכל דבר אחר שיצרתם. אפילו עצם קיומה של קהילה יש לה כח מבחינת המוניטין שלכם.

אלא שיש הבדל בין עוקבים בפלטפורמה שיש לכם שליטה מעטה עליה לבין נכסים אחרים. כך, ממש כפי שטוויטר השביתה את היוזר של דונאלד טראמפ, היא יכולה להשבית את היוזר של העסק שלכם. כך ממש, ללא כל סיבה.

יש נכסים שקשה יותר להעלים מאחרים

מבין הנכסים הדיגיטליים השונים, יש כאלו שיש להם תוקף משפטי חזק יותר מאחרים. אבל לפני כן כדאי לנתח ולהבחין בין נכסים וירטואליים, ובהם דיגיטלים, שונים.

בקבוצה הראשונה מצויים נכסים אשר ניתן לרשום אותם במרשמים רשמיים המוגנים בחוקי מדינה ואמנות.

בקבוצה השניה מצויים נכסים אשר אינם רשומים אבל ניתן לכמת אותם כמוגנים בידי חוקים ואמנות.

לאחר מכן יש לבחון את מידת השליטה שלכם באותם נכסים ומידת השרידות הפיזית שלהם.

רישום על פי חוק – זה לא צחוק

ישראל חתומה על מספר אמנות בתחום הקניין הרוחני ומפעילה מספר מרשמים רשמיים של קניין רוחני. בתוך אלו ניתן לרשום בישראל ובעולם פטנטים, סימני מסחר, עיצובים ועוד מספר נכסים. בכל הרישומים ניתנת לבעל הרישום מונופול בנכס הרשום, וזאת באם עבר את המשוכה כי אותו נכס ראוי לרישום. המונופול מוגבל בחלק מהמקרים, ולעיתים, כמו בסימני מסחר, יכול להקנות זכות בלעדית לבעליו כל משך השימוש בו ובכפוף לתשלום דמי הרישום התקופתיים.

עכשיו תחשבו עד כמה ישתנה ערך הנכס הדיגיטלי שלכם אם הייתם יכולים לרשום את שם הקבוצה שלכם שבפייסבוק כסימן מסחר או חלקים מהעיצובים שלכם כעיצובים רשומים. המשמעות היא שאותם נכסים שייכים לכם גם אם הגיבויים הדיגיטליים שלכם אבדו לגמרי.

נכסים מוגנים בחוק גם ללא רישום

חלק מהנכסים מוגנים בחוק גם ללא רישום. דוגמא טובה לכך בדין הישראלי הם זכויות היוצרים. אבל גם סודות מסחריים, מוניטין ועיצובים לא רשומים נמצאים בקבוצה הזו. כלומר, אם גיליתם שמישהו ניצל את הקניין הזה שלכם ללא רשות, ובהנחה שהוא עומד בתנאי אותם דינים, תוכלו לזכות לזכות בלעדית בהם.

מידת השליטה בנכסים הדיגיטליים

ועכשיו לחלק החשוב. אם הנכס שלכם אינו מצוי בשליטתכם, ואין לכם גיבוי לו, אז מה הוא שווה? האם אתם מסתמכים רק על עוקבים בפייסבוק או שאתם דואגים שיהיו לכם גם עוקבים ברשתות אחרות?

וכמובן, אם יש לכם אתר אינטרנט, עד כמה האחסון שלו מהימן ויש לכם שליטה בו.

מילים אחרות, אם העוקבים של טראמפ היו מקבלים עדכונים ממנו באתר האינטרנט שלו, הרי הוא עצמו היה שולט בנראות של הנכסים שלו. בהתאם, לו עיריית תל אביב הייתה בעלת השליטה בדף הפייסבוק של ראש העיר, איך התאפשר לראש העיר להשתמש בדף לשם קידום פוליטי שלו?

_______________

ההמלצה שלנו, תבדקו ותנתחו את הנכסים הדיגיטליים שלכם ותמיד תבחנו האם יש דרך להעמיק את האחיזה שלכם בה, לגרום לעוקבים שלכם להכיר אתכם אישית, גם לא דרך המסך. כן, אפילו טלפון זו חלופה טובה, ותצרו לעצמכם כעסק בסיס יציב עליו תוכלו לבנות את המותג והמוניטין שלכם.

_______________

אין באמור ברשומה זו להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.

הצילום מתוך ויקיפדיה בידי Anthony Quintano 

אהבת? שתף את הפוסט!

© כל הזכויות שמורות לזיו אנג'ל.
אין באמור לעיל להחליף ייעוץ משפטי ספציפי   |   הדברים האמורים נכונים נכון למועד פרסומם.

© כל הזכויות שמורות לזיו אנג'ל.
אין באמור לעיל להחליף ייעוץ משפטי ספציפי.
הדברים האמורים נכונים נכון למועד פרסומם.