עורך דין לפרטית

ויתור על זכויות שלכם כמצולמים – לא ויתור על פרטיות

אם צילם אתכם פעם צלם וביקש את האישור שלכם להשתמש בתצלומים, זה לא אומר שהוא יכול להשתמש בתצלומים לכל דבר.

בוודאי לא 7 שנים אחרי שנתתם את הסכמתכם.

הזכות לפרטיות – שייכת לפרט

חוק הגנת הפרטיות קובע כי אין לעשות שימוש בדמותו, קולו או שמו של אדם לשם רווח וללא רשותו של אדם. בעצם כך שומרים גם על זכותו של אדם להיוותר אנונימי, אם יבחר בכך, וגם על זכותו של אדם להתפרנס מהשם, קול והדמות שלו.

כך נולד לו הריליס – כתב הרשאה וויתור המאפשר לאדם אחר להשתמש בדמות שלכם, ובכן, לשם רווח. אלא שבניגוד לדעה הרווחת, הריליס אינו קיים לנצח ויש לו הגבלות, כמו שהתגלה בפסק הדין להלן.

סטודנטים זכו בפיצויים של 42,000 ש"ח בשל הפרת זכות לפרטיות

במקרה הבא יסופר על שני סטודנטים שזכו בפיצויים בסך 42,000 ש"ח על שימוש בתצלומים בהן הם מופיעים שנים ארוכות אחרי שנתנו הסכמתם לשימוש בהם..

וכך היה, שרית ועמרי למדו יחדיו במרכז האקדמי בספיר בשנת 2006. במהלך אחד השיעורים נכנס צלם והודיע לסטדנטים שמבצעים צילומים לקידום הלימודים במכללה וכי מי שלא מעוניין להצטלם, מוזמן שלא להצטלם ולסור הצידה.

שרי ועמרי נשארו והצטלמו.

פרסום מאוחר מבזה ושאינו בהסמכה

חלפו השנים, 7 שנים ליתר דיוק, והשניים גילו כי דמותם מעטרת פרסומת של המכללה עבור שירות של השלמת בגרויות באמצעות המכללה. .אלא ששרית ועמרי אקדמאים ומעולם לא נדרשו להשלמת בגרויות.

מה גם שמעולם לא הסכימו לפרסם שירותים של השלמת בגרויות. הם נעלבו מכך והגישו תביעה הן על הפגיעה בפרטיותם והן על הוצאת דיבתם..

מגמת הפסיקה – הגנה על זכויות הפרט לפרטיות

אין זו הפעם הראשונה בה בית המשפט קובע כי לא ניתן להשתמש באישור שניתן לפרסם דמותו של אדם שנים ארוכות לאחר שניתן, בודאי כאשר אישור הצילום לא הביא בחשבון פרסום בעניין שאינו רלוונטי ואינו תואם לאישור שניתן מלכתחילה. כך היה בפסקי דין בעניין נשים שהצטלמו צילומי הריון, צילומים לפורים ועוד. ראוי היה לדעתי כי בית המשפט היה מחמיר עם הנתבעת כאן למען תדע כי היה עליה לוודא כי האישור שביידיה רלוונטי וכן תימנע מפרסום כותרות שיש בהן להשפיל את המצולמים..אין באמור להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.

הכותב לא ייצג בתיק זה..

תא (ת"א) 43369-03-18 שרית יחיא נ' המכללה האקדמית ספיר (השופט אילן דפדי, 12.3.2020)

[הצילום בחדר הנפלא של אנה קוגן, וצילום של זיו אנג'ל)

אתם מוזמנים לעיין בדף האומן של אנה קוגן בקישור כאן

אין באמור ברשומה זו להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.

אהבת? שתף את הפוסט!

© כל הזכויות שמורות לזיו אנג'ל.
אין באמור לעיל להחליף ייעוץ משפטי ספציפי   |   הדברים האמורים נכונים נכון למועד פרסומם.

© כל הזכויות שמורות לזיו אנג'ל.
אין באמור לעיל להחליף ייעוץ משפטי ספציפי.
הדברים האמורים נכונים נכון למועד פרסומם.