71531592_10156247276001191_8123506791536394240_o

מסע למיתוג נכון עובר דרך עו"ד לקניין רוחני

מיתוג נכון = סימני מסחר ובידול

מזל טוב, החלטתם להקים עסק!

ערכתם מחקר שוק, אימון מקצועי, בחנתם מוצרים ורעיונות והנה גמלה בליבכם ההחלטה להקים מותג חדש.

אלא שהצומת הזו, של מיתוג, בחירת שם לעסק או לשירות או המוצר שלכם יכולה להיות אחת הצמתות החשובות ביותר בהקמת העסק. בחירת שם העסק / המותג / השירות ומיתוג המוצרים והשירותים שלכם.

אז נכון, גם שם פשוט יכול להביא לכם לקוחות וגם לוגו ממעצב מתחיל יכול להספיק לשם כך, אבל בחירה מוצלחת של המיתוג שלכם יכולה להקטין את הסיכונים המשפטיים מתביעות על הפרת סימני מסחר של אחרים ולהגדיל את הסיכוי שלכם לבידול בשוק.

יש שמות שהם פשוט לא

כלומר, תוכלו לבחור כל שם, אבל יש שמות שלא ניתן יהיה להצמיח סביבם מוניטין, לרשום סימני מסחר ובעיקר למנוע מהמתחרים שלכם להשתמש באותו שם ממש, או כזה שדומה לו.

המבחנים הקובעים לבחירת שם לעסק, מותג או שירות, ואשר ניתן יהיה להגן עליהם מבחינה משפטית כ"סימן מסחר", קבועים בפקודת סימני המסחר וכפופים לחוק עוולות מסחריות. שניהם דינים אשר נועדו להגן על מי שיש לו כבר מותג הרשום כסימן מסחר, ולכל הפחות כזה אשר מוכר בקרב ציבור הלקוחות.

שם של מישהו אחר, זה בטח שלא.

לא, גם לא שם דומה או שנשמע דומה.

שמות מטעים לגבי המוצר או השירות, גם זה לא ילך.

ובוודאי לא שם שמתאר את המוצר או משבח אותו.

דוגמאות:

חנות מוצרי החשמל בשם "סוני בעיר" לדוגמא זה שם שחשוף לתביעה – "סוני" הנה חברה בינלאומית שיש לה סימן מסחר בשם הזה. וגם להתחכם ולקרוא לעסק SONYK או SOONY חושף אתכם לתביעה.

אתם לא גם לא יכולים לקרוא ליקב שלכם "יקב קליפורניה" כאשר היקב והענבים אינם מקליפורניה.

ואם תקראו לעסק שלכם בשם משבח כמו: "בננות האדיר", "השליח המהיר" ודוגמאות נוספות, שהן מתארות ומשבחות את השירות או המוצר שלכם, ספר אם תוכלו להגן על השם הזה מפני המתחרים שלכם.

גם איורים שונים אינם באים בחשבון

לא כל מיתוג הוא מילולי, ורבים הם מעוצבים באיור כזה או אחר או בשילוב עם מלל.

וגם כאן יש מגבלות שונות. לדוגמא, אין לעשות שימוש בסמלי המדינה או סמלים רשמיים המשמשים את מוסדות המדינה. אסור גם לעשות שימוש בדמות של אדם מבלי שיש הסכמה של אותו אדם לשימוש בדמות שלו או סמלים שמייצגים ארגונים בינלאומיים, קבוצות כדורגל וכיוצא באלו.

הגרפיקאי או איש השיווק שלך לא יודע לייעץ על סימן מסחר

גם אם יש לך גרפיקאי שאין שני לו, בחירת מיתוג נכון מחייבת בדיקה במאגרים שונים בארץ ובעולם ומחייב בדיקה ולמידה של תחומי העיסוק של העסק שלך היום, כולל כיווני התפתחות של העסק.

אלא שבחירה ללא בדיקה של שם או עיצוב לעסק עלול להביא סיכונים משפטיים מצד מתחרים שלכם אשר יעתיקו אתכם או אפילו הקדימו אתכם ברישום או בשימוש בשם המסחרי. מעבר לסיכון של חיוב בפיצויים לעסק שהקדים אתכם, ואם זה קרה אחרי שכבר צברתם מוניטין ולקוחות, יתכן ותאלצו לשנות את שם העסק והמיתוג – וכאן מדובר כבר בעלויות רבות מאוד.

אז למה לי סימן מסחר עכשיו?

סימן מסחר מאפשר לכם לזרוע את הזרעים הנכונים לצמיחה טובה של המוניטין של העסק שלכם. אם הלקוחות והספקים שלכם יקשרו את המיתוג שלכם למוצר, השירות והערכים שיצקתם לעסק שלכם אתם עתידים לזכות ללקוחות שנאמנים למותג – ומותג, אם עושים בו שימוש, רושמים אותו ומשלמים את האגרות לרישומו, יכול לחיות לנצח.

נכון, לנצח.

תחשבו על המותגים שמסביבכם – המוצלחים ביותר הם אלו שמבלי שהשם או העיצוב של הלוגו שלהם מרמז לשירות או המוצר שהם מוכרים כבר מוכר לכם ולכולם. מי חשב שסימן של תפוח יתאים לשוק המחשבים או שם שאין לו כל משמעות יצמיח סביבו מותג מצליח. אבל זו בהחלט הדרך.

כמה עולה לרשום סימן מסחר?

רישום סימן מסחר מחייב בראש ובראשונה בדיקה של השם או העיצוב של הלוגו שלכם והתאמתו לרישום. כמובן שיש הבדל בין בדיקה של השם והמותג בשוק הישראלי המקומי לבין בדיקה בשוק הבינלאומי, אך כשמדובר בכמה מאות בודדים של ש"ח, וכאשר על הכף מוטל המוניטין של העסק שבפתח, זה לא משהושמוותרים עליו.

עלות הרישום מתחלקת לאגרות ולעריכת הבקשות ולעיתים נגררת לה עלות של תשובות לרשם סימני המסחר ואף למתנגדים לרישום. כך או כך, מדובר בסכומים שמשתנים בהתאם לצרכים שלכם, כך שכדאי לצור קשר ולקבל הצעת מחיר.

ואם השתמשו לי בשם העסק או השם המסחרי?

גם בעניין הזה יש מה לעשות – לא כל שימוש הוא אסור וכל מקרה שונה מרעהו. אבל אם כבר צברתם מוניטין – אל תניחו להפרה הזו או לפגיעה בשם של העסק שלכם לעבור מבלי שבדקתם את כל האפשרויות המשפטיות העומדות לרשותכם.

_____________

עורך דין לקניין רוחני ועורך דין לרישום סימני מסחר יכול לתת לכם שירות בליווי לבחירת שם או מיתוג, ברישום ובהגנה על המוניטין של העסק שלכם.

למשרד עורכי דין זיו אנג'ל ניסיון רב מאוד ברישום סימני מסחר ובהגנה על מוניטין ושמות עסקים.

__________________

אין באמור ברשומה זו להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.

אהבת? שתף את הפוסט!

© כל הזכויות שמורות לזיו אנג'ל.
אין באמור לעיל להחליף ייעוץ משפטי ספציפי   |   הדברים האמורים נכונים נכון למועד פרסומם.

© כל הזכויות שמורות לזיו אנג'ל.
אין באמור לעיל להחליף ייעוץ משפטי ספציפי.
הדברים האמורים נכונים נכון למועד פרסומם.