https://nirvana.fandom.com/wiki/Spencer_Elden

עורך דין להגנת הפרטיות במאמר על התינוק של נירוונה

הכותב הוא עורך דין להגנת פרטיות בתל-אביב.

תינוק שבגר תובע בגין פגיעה בפרטיות שלו

להקת נירוונה האגדית מוכרת במיוחד בשל אלבום המופת שלה NEVERMIND ולא מעט גם בגלל עטיפת התקליט. בעטיפה מופיע תינוק עירום כביום היוולדו בבריכת מים ולצד שטר כסף המחובר לחכה. עורך דין להגנת הפרטיות יכול לצמצם סיכונים של תביעה במקרים דומים בישראל.

לאחרונה, התינוק, שכבר גדל והתבגר, הגיש תביעה כנגד חברי הלהקה, מפיקיה וגורמים נוספים בשל הפגיעה בזכויותיו כמצולם. ספנסר אלדן, המצולם, טוען כי התצלום בו הוא מופיע מהווה פגיעה בו, כי מדובר בתצלום פורנוגרפי וכי אין זה הוגן כי המעורבים בהפקת התצלום נהנים מהכנסות עתק ואילו הוא עודנו מתגורר עם אמו בביתה. כמובן שדבריו, ותביעתו, מעוררים דיונים סוערים בקר מעריצי הלהקה.

אלדן יודע כי הוריו קיבלו תשלום של 200$ עבור השימוש בדמותו וחתמו על תצהיר ושחרור הזכויות שלו אך טוען כי הוריו לא אישרו את השימוש בתצלום הספציפי הזה, תצלום בו אלדן מופיע בעירום מלא.

רילייס והסכמה לשימוש בדמותו של אדם

בישראל, חוק הגנת הפרטיות קובע כי אין לעשות שימוש בדמותו של אדם או קולו לשם רווח וכי שימוש לא מורשה כזה יכול לגרור זכות לפיצויים ללא הוכחת נזק. זכות הפרטיות כוללת גם את הזכות שלא יעשו שימוש בכלל וגם את זכותו של אדם להרוויח מדמותו, היא הזכות לפרסום.

כך נולד הרילייס, או כתב ההסכמה לשימוש בדמותו של אדם. אלא שכבר לא פעם ולא פעמים התגלה כי הסכמה כוללת וגורפת אינה מגינה על המשתמש בתצלומים מתביעות. נקבע אף בפסיקה הישראלית כי אדם יכול לחזור בו מהסכמתו, ובפרט במקרים רגישים הנוגעים לפרטים על מיניות ופרטים פרטיים (PRIVET) אחרים.

הגנת הפרטיות של קטינים ותינוקות בפרסומות

באופן טבעי, חוקים רבים נועדו להגן על זכויות של קטינים וחסרי ישע, ובתוך כך להגן על קטינים שמצולמים לפרסומות ומופיעים בהצגות. השימוש בדמות של קטין או ילד מעוררת בעיות רבות, כגון בעיות בהעסקה של קטינים וגם השלכה עתידית על הילד או הקטין. חוק עבודת הנוער, תשי"ג-1953 מתייחס ספציפית ואוסר על העסקת ילד מתחת לגיל 15 בהופעות לצרכי פרסום או הופעות אומנותיות.

בשנת 1999 פורסמו תקנות מיוחדות לעבודת נוער בהופעה ובפרסומות ונקבע שם במפורש באלו תנאים ניתן להעסיק קטינים בתצלומים ובהופעות ואף הוקמה ועדה שתכליתה לבחון האם בקשה לקבלת התר להעסקת קטין לצרכים אלו הנה הכרחית.

כך לדוגמא נקבע באופן חד משמעי כי לא יינתן היתר להעבדה של ילד שטרם מלאו לו שנה למעט אם מדובר בהופעה לצרכים לימודיים או חינוכיים, כי השתתפותו הכרחית ובהגבלות הקבועות בחוק. כמובן שנקבע גם כי חל איסור לצלם לצרכים כאלו ילד שנעשה בו שימוש בעירום או ברמזים מיניים, רמזים לאלימות, מסרים גזעניים תנאים נוספים שאין לקשר אותם לקטינים (אלכוהול, מוצרי עישון) וכיוצ"ב.

ניתן לבקש אישור והתר לצילום קטינים

כדי לשכן תוכלו לצלם קטינים מתחת לגיל 15 ואף לכאלו שהם מתחת לגיל שנה, נדרש למלא טפסים ולהגישם אותם לועדה אשר תבחן ותבדוק אם אתם עומדים בתנאים שלה. הטפסים נגישים ונמצאים כנספח לתקנות המיוחדות שמצויינות כאן למטה.

אלא שגם ניתן לשלול מכם את ההיתר המיוחד אם יתגלה כי לא עמדתם בתנאים שבו. ולכן יש להקפיד על תנאיי ההתר.

קיצורי דרך, כמו צילום קטינים במדינות אחרות לא יהיו מגן מתביעה

כדי להתמודד עם הרגולציה העניפה בתחום הזה, ולא להיחשף לתביעות משפטיות, לא פעם חברות מצלמות פרסומות בהן מופיעים קטינים ותינוקות במדינת בהם הדין אינו נוקשה כמו בישראל. אלא שלכותב שורות אלו נראה כי לא בטוח שמדובר במגן מפני תביעות עתידיות.

בעידן בו פרסומים באינטרנט הם חוצי גבולות ונפוצים מאוד, נראה כי העובדה שצילומים נערכו פיזית במדינה שאינה ישראל, לא תשנה את העובדה כי מדובר בעבירה על החוק והתקנות הישראלים.

מצד שני, יתכן והגיע העת לעדכן ולבחון לעומק את כלל דיני הפרטיות והשימוש בתצלומים של קטינים וילדים במדיה ולצרכים מסחריים כאשר זה מכבר ילדים בני 10 ו-11 מפעילים ערוצי יוטיוב, אינסטגרם וטיקטוק המכניסים להם הכנסות נאות מאוד וביחוד במקרים בהם קטינים הפכו למובילי דעת קהל בתחומים רבים.

_______________

אין באמור ברשומה זו להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.

הכותב הוא עורך דין להגנת הפרטיות, העוסק בקניין רוחני ובדיני אינטרנט.

אהבת? שתף את הפוסט!

© כל הזכויות שמורות לזיו אנג'ל.
אין באמור לעיל להחליף ייעוץ משפטי ספציפי   |   הדברים האמורים נכונים נכון למועד פרסומם.

© כל הזכויות שמורות לזיו אנג'ל.
אין באמור לעיל להחליף ייעוץ משפטי ספציפי.
הדברים האמורים נכונים נכון למועד פרסומם.