Tattoo copyright

עורך דין לזכויות יוצרים – תצלום, קעקועים וזכויות יוצרים

הכותב הוא עו"ד לזכויות יוצרים

צלם בשם ג'פרי סדליק הגיש תביעה כנגד קאט וון די, אמנית קעקועים ריאליסטית ידועה מארה"ב תביעה בשל קעקוע של תצלום בו צולם אמן הג'אז מיילס דיוויס וזאת בשל פגיעה בזכות יוצרים.

לכאורה מדובר בעניין חדשני – תביעה בשל יישום של יצירת תצלום על גבי עור של אדם, אבל בפועל מדובר ביישום רגיל ושגרתי של דיני זכויות יוצרים. גם לא מדובר בפעם הראשונה בו מוגשת תביעה בעניין קעקועים.

דיני זכות יוצרים נועדו להגן על יוצרים מפני שימוש לא מורשה ביצירותיהם. בין השאר מוענקת הגנה מפני שימוש מסוג העתקה, שכפול, יצירת יצירות נגזרות וכיוצא באלו. על הפרת זכות יוצרים יכול בעל הזכות לתבוע פיצויים ללא הוכחת נזק. בישראל ניתן לתבוע עד 100,000 ש"ח בגין כל הפרה של זכות יוצרים.

תביעות על הפרת זכות יוצרים בקעקועים

אין זו הפעם הראשונה בה עייני זכויות יוצרים וקעקועים מגיעים לבתי המשפט בארה"ב.

בעבר נודעו מספר תביעות של אמני קעקועים בגין שיכפול היצירות שלהם בתעשיית הקולנוע כאשר המקרה המוכר ביותר נוגע לשימוש בקעקוע מוכר אשר קובע על גבי מתאגרף ידוע.

אמן קעקועים שקעקע את פרצופו של מייק טייסון תבע את חברת וורנר ברוס אשר יישמה את הקעקוע בסרט הנגאובר. הסכסוך הזה נדון בבית המשפט ולבסוף הצדדים הגיעו להסכמות.

החידוש בתביעתו של סדליק הוא שמדובר בהפרה של זכות יוצרים בתצלום אשר היישום שלו כקעקוע לא היה אפשרי בעבר, אך היום, בשל כלים מדוייקים יותר ומיומנות גבוה של מקעקעים אפשרית בז'אנר הריאליסטי של הקעקועים.

בעולם הגיימינג היו מספר תביעות ככנגד חברות גיימינג בידי בעלי זכויות יוצרים. שם חברות הגיימינג נתבעו בשל שימוש שעשו בקעקועים במשחקי וידאו בהם מופיעים שחקני בייסבול וכדורסל מוכרים אשר הופיעו יחד עם הקעקועים שעל גופם. שם נקבע כי השימוש שעשו חברות הגיימינג הוא שימוש הוגן ומותר.

קעקועים ריאליסטים של תצלומים

בעבר היה קושי ממשי בלצור קעקועים ריאליסטיים. אלא שבשנים האחרונות, עם התפתחות הטכנולוגיה והכלים בהם עושים המקעקעים שימוש התחילה תנועה חזקה של מקעקעים המתמחים בקעקועים ריאליסטיים. כך, יישום של תצלום על גבי עור הפך להיות מחזה נפוץ כאשרר מקעקעים מיישמים צילומים של מפורסמים שונים וגם תצלומים של קרובי משפחה וילדים על גבי העור של לקוחותיהם ולבקשת הלקוחות.

בישראל, מקעקע שקיבע תצלום של בנימין נתניהו, למעשה מצוי בסיכון לתביעה בשל הפרת זכות יוצרים בידי בעל זכות היוצרים בתצלום.

הסיכון: תביעות בגובה מאות אלפי ש"ח

בישראל, חוק זכות יוצרים קובע זכות לפיצויים ללא הוכחת נזק בגובה של עד 100,000 ₪ בשל כל הפרה, וצלמים רבים עומדים על זכויותיהם לפיצויים כאלו.

אם עד עכשיו הפסיקה בישראל הייתה בעיקר בשל הפרות של זכויות יוצרים בידי גופים עיתונאיים ושימוש מפר באינטרנט, אין כל מניעה כי יוגשו תביעות כאלו גם כנגד מקעקעים.

ההמלצה שלי היא לפנות לבעל זכות היוצרים בתצלום ולבקש את רשותו וברכתו, ולקבל ממנו רישיון טרם יישום של תצלום על גבי עור של לקוח, וכמובן לתעד את קיומו של רישיון. וכן, גם אם הלקוח ממש מבקש, לא להפר זכות יוצרים לאור הסיכון המשפטי.

לקריאה נוספת על נחלת הכלל כדאי לעיין בקישורים הבאים:

https://www.bbc.com/news/newsbeat-13860990

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-06-17/miles-davis-tattoo-suit-pits-copyright-against-body-autonomy

הכותב הוא עורך דין לזכויות יוצרים ועורך דין לקניין רוחני.

_______________

אין באמור ברשומה זו להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.

אהבת? שתף את הפוסט!

© כל הזכויות שמורות לזיו אנג'ל.
אין באמור לעיל להחליף ייעוץ משפטי ספציפי   |   הדברים האמורים נכונים נכון למועד פרסומם.

© כל הזכויות שמורות לזיו אנג'ל.
אין באמור לעיל להחליף ייעוץ משפטי ספציפי.
הדברים האמורים נכונים נכון למועד פרסומם.