law

עורך דין מומחה לצוואות על סכסוך ירושה

סכסוך הירושה שפילג את המשפחה השסועה והעיזבון הנדיב

כותב המאמר: עורך דין מומחה לצוואות

אחד התחומים אשר קל מאוד למנוע בו סכסוכים, אם חושבים על כך מראש, הוא בחלוקת עזבונות.

הכלי של צוואה נועד לקבוע, מראש, איך יתחלק העיזבון לאחר מותו של אדם. לעיתים המצווה בוחר לחלק את העיזבון שלו שלא בהתאם להוראות חוק הירושה. נכון לבחור ולכתוב צוואה כשרוצים לבצע חלוקה בעין, של נכסים בשלמותם, כשרוצים לחלק את הצוואה באופן שהוא לא שוויוני או למי שאינו בן משפחה מדרגה ראשונה.

במקרים כאלו, צוואה המנוסחת באופן מקצועי בידי עורך דין היא חיונית – אחרת, במקום טוב יכול להיות כאן פתח גדול לסכסוך עמוק בין היורשים והיורשים הפוטנציאלים.

צוואה מנשלת – מחייבת הסבר

צוואה מנשלת, בה המצווה מבקש לחלק את העיזבון שלו ליורשים שאינם טבעיים, כלומר בני משפחה שאינם מדרגה ראשונה, או באופן שאינו שוויוני, מחייב הסבר בצוואה לכך. ההסבר חשוב מאחר והוא מביע את רצונו של המצווה.

חשוב לציין כי רצון המצווה הוא החשוב בעת מימוש העיזבון, ולמרות זאת, לא פעם בני משפחה פגועים אשר ציפו לזכות לחלקים בעיזבון, או חלקים גדולים מאלו אשר ניתנו להם, בוחרים להתנגד לצוואה ולבקש לבטל אותה.

הבנים שנותרו מאחור

הסיפור שלפנינו נוגע למורישה אשר היו לה 4 ילדים. הילדים הגדולים יותר מבין הארבעה פיתחו את עסקייהם והפכו לבעלי ממון. האח הקטן, אשר בחר בחיים צנועים יותר נותר לגור בבית האם וברבות הימים סעד אותה וטיפל בה.

לאחר פטירתה של האם הגיש האח הקטן את צוואתה של אמו למתן תוקף אצל רשם הירושה, אז התגלה כי אמו, שהייתה היורשת גם של האב אשר נפטר מספר שנים מוקדם יותר, הורישה לבן הצעיר את בית המגורים שהיה בבעלותה ואת יתרה העיזבון הותירה לשלושת הבנים הגדולים יותר.

הבנים הגדולים, אשר הרגישו פגועים מהחלוקה הלא שוויונית, התנגדו לקיום הצוואה וטענו לקיומה של צוואה אחרת בה חולק העיזבון בחלקים שווים בין הילדים.

נטל ההוכחה לביטול צוואה הוא מהכבדים שיש

רשם הירושה, ובית המשפט לעניני משפחה הדנים בתביעות לביטול צוואות, מחוייבים להגשים את רצון המצווה. מאחר והמצווה אינו יכול להעיד בהליך, בית המשפט מסתמך על הצוואה ועדויות שמובאות לפניו.

האחים, אותם ייצגתי בהליך, טענו בתוקף כי הצוואה אשר האח הקטן הציג, מזוייפת. הם ערכו בדיקות עם מומחה לכתבי יד, ניסו להביא ראיות כי האם לא הייתה כשירה לצוות וכי האח הקטן פעל להשפיע עליה לרעה.

לבסוף, בתבונה ולאחר שכנועים מרובים, האחים הסכימו להתפשר – האח הקטן הסכים להגדיל במעט את חלקם של האחים האחרים והסכסוך הגיע לסיומו.

כיום יש די כלים להימנע מאי נעימויות

עריכת צוואות מורכבות כמו זו המתוארת כאן מביאה לאי נעימות רבה. תיעוד של החתימה על הצוואה באמצעים חזותיים, הזמנה של היורשים המנושלים קודם לפטירה כדי להסביר להם מדוע זו בחירת המצווה ועוד כולם מאפשרים להימנע מויכוחים לאחר מות.

____________

למשרדנו ניסיון רב בתחום עריכת צוואות, ניהול סכסוכי עזבונות, עריכת ייפויי כח מתמשכים ועוד.

__________________

אין באמור ברשומה זו להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.

עו"ד זיו אנג'ל – עורך דין צוואות בהרצליה. עורך דין צוואות בראשון לציון. עורך דין צוואות בשרון

אהבת? שתף את הפוסט!

© כל הזכויות שמורות לזיו אנג'ל.
אין באמור לעיל להחליף ייעוץ משפטי ספציפי   |   הדברים האמורים נכונים נכון למועד פרסומם.

© כל הזכויות שמורות לזיו אנג'ל.
אין באמור לעיל להחליף ייעוץ משפטי ספציפי.
הדברים האמורים נכונים נכון למועד פרסומם.