20200103_140152

על פרשת האגרון ותיסמונת הש.ג.

את גלגולו של הסיפור הבא, ופסק הדין האחרון שניתן בו זה עתה (עפ"ג (ת"א) 22375-11-17‏ ‏ שלום ביליק נ' מדינת ישראל, 19.3.2018) אני כותב ברגשות מעורבים וזאת מאחר והייתי צד לייצוג בהליך והתוצאות שבו, מעבר לתוצאות המידיות של אישומים בתחום הגנת הפרטיות, יש בהם להעיד על רשויות המדינה ואוזלת ידם.

בקצרה, מרשמים שבידי המדינה, ובהם מרשם האוכלוסין, מצויים תחת מתקפות מתמידות. אבל אוזלת ידה של המדינה ו"תסמונת הש.ג." מעוררת חוסר אמון חמור במערכת כולה.

זוכרים שמאגר האוכלוסין, או לפחות חלק ממנו, היה גלוי לכל? אולי השם "אגרון" או "מאגר האגרון" אומר לכם משהו?

אז הכל התחיל בעובד מיקור חוץ במשרד הרווחה שעבד על נגזרות ממרשם האוכלוסין שהועברו למשרד. כעובד חרוץ, הוא דאג לשמור גיבויים של הנגזרות – ולא פעם הציל בכל את משרד הרווחה מתקלות מחשב הקשורות בכך.

העובד, מאחר ולא היה עובד מדינה, עבד בזמנו הפנוי גם כעצמאי – כאיש מיחשוב אשר הקים מערכות לניהול מוסדות. מאחר ולא היו נהלים ברורים במשרד הרווחה, עותק של מרשם האוכלוסין היה "מאובטח" בדיסק אצלו בבית וגם, שימו לב לזה, מותקן על המחשב הנייד האישי שלו.

לא ברור אם זו הייתה יהירות או שמא רק חוסר זהירות שהביאה לכך שהמרשם נחשף בפני מי מלקוחותיו ואיך בדיוק העתק המרשם הגיע לידיהם – אך המעשה נעשה.

תוך זמן קצר העתקים של המרשם הופצו באינטרנט ובקבוצות שונות. היו גם כאלו, לא העובד, שאף העבירו את המרשם תמורת תשלום.

פרצת האבטחה הזו העבידה והעסיקה את חוקרי המשטרה אשר התגלה להם כי המרשם גלוי לכל דורש – אבל המקור לפריצה לא אותר. רק חודשים ארוכים לאחר הפצת המאגר הושג קצה חוט ולאחריו הגיעו סוף סוף חוקרי הרשות להגנת הפרטיות (בעבר רמו"ט) למוקד ופרצת האבטחה, אותו עובד פריילנס.

כתבי אישום הוגשו כנגד העובד וכנגד אותם אזרחים שהפיצו את המרשם. אך שימו לב: אף אחד ממנהלי משרד הרווחה לא הובא לדין. וכך, שש שנים אחרי שהוגש כתב האישום, וכמעט שמונה שנים מאז הופץ המאגר, ניתן פסק דין סופי ומוחלט השם את העובד מאחורי סורג ובריח – ולמשך שנה.

אגב, נאשמים אחרים במסגרת פרשה זו, "פרשת האגרון" הגיעו כולם להסדרי טיעון, שילמו קנסות וריצו עונשי מאסר בחלופת עבודות שירות. אך איש מבין הנאשמים לא היה ממנהלי רשויות הרווחה – הכל הוטל על הש.ג.

איני מסנגר על העובד, אבל ראוי היה כי רשויות המדינה יסיקו מסקנות גם כנגד מנהלי משרד הרווחה, ואולי גם כנגד רשות מרשם האוכלוסין במשרד הפנים.

לקריאה נוספת ראה כאן.

_____________

אין באמור ברשומה זו להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.

אהבת? שתף את הפוסט!

© כל הזכויות שמורות לזיו אנג'ל.
אין באמור לעיל להחליף ייעוץ משפטי ספציפי   |   הדברים האמורים נכונים נכון למועד פרסומם.

© כל הזכויות שמורות לזיו אנג'ל.
אין באמור לעיל להחליף ייעוץ משפטי ספציפי.
הדברים האמורים נכונים נכון למועד פרסומם.