הדלת לפרטיות

פומביות הדיון וויתור על הזכות לפרטיות בשל הליך משפטי

פומביות הדיון – עיקרון יסודי

הליכים משפטיים אזרחיים, שאינם נוגעים לקטינים או בענייני משפחה, גלויים ונגישים לכולם. זה אחד מהעקרונות החשובים ביותר במשפט הישראלי: "פומביות הדיון". המקרה הבא, אשר נדון והוכרע לאחרונה בבית המשפט בהרצליה, מציב זרקור על ההשלכות האפשריות של פומביות הדיון ועל שיקולים בניהול הליכים עד למתן פסק דין כאשר ישנן אפשרויות להימנע מכך.

במרכזה של המחלוקת אשר דן בה השופט גלעד הס עמד צעיר אשר גילה כי שני תצלומים שלו שימשו אדם אחר לשם התקשרויות מיניות חד פעמיות של אותו אדם אחר. בקצרה, הנתבע, אייל קרול, עשה שימוש באפליקציית גריינדר המשמשת להיכרויות ולמפגשים בעלי אופי אינטימי, כדי להכיר גברים אחרים. גברים אשר התעניינו בפגישה עם הנתבע ביקשו ממנו שישלח להם תצלומים שלו. ואולם הנתבע, במקום לשלוח תצלומים בהם הוא מצולם, שלח תצלומים של התובע. כפי העולה מפסק הדין, בשל התצלומים הללו קיים הנתבע יחסים עם מספר גברים מבלי שאלו ידעו כיצד הוא נראה.

התובע גילה על דרך המקרה כי תצלומיו מנוצלים לרעה והגיש תביעה לבית המשפט על הפגיעה בפרטיותו ועל הוצאת דיבתו. בית המשפט השתכנע בתביעה וראה במקרה כחמור ביותר. נפסק כי על הנתבע לפצות את התובע במאה אלף ₪ וכן לשאת בהוצאות ובאגרות בסכום של כ-25 אלף ₪ נוספים.

המחלוקת המשפטית בעניין פרטיות – וויתור על זכות הפרטיות במהלכו

אלא שפסק הדין הזה, ושמות הצדדים בו, לעולם יהיו גלויים לציבור. הנתבע מצידו יישא במחיר החברתי כי שמו נקשר בפרשה כאמור כמו גם גילוי שמו מאחורי פרטי המקרה. התובע מצידו "ניקה" את שמו מהפרשה אך פרטים אחרים אודותיו גלויים אף הם בפסק הדין. הכלל של שקיפות ההליכים המשפטיים נועדה לוודא כי ישנה ביקורת ציבורית על בתי המשפט, ובהתאם לאפשר ביקורת ציבורית על בעלי הדין.

לא ניתן לבחור ולהימנע מפומביות הדיון

מהטעם הזה, לא ניתן להסכים על כך שהדיון לא יהיה גלוי לציבור, למעט במקרים הקבועים בחוק. עם זאת, בהליכים אזרחיים ניתן להימנע מפרסום פרטי המחלוקת ולמנוע את ההשלכות החברתיות הנובעות מפרסום פסק הדין בחלופות אחרת. אחת האפשרויות היא לאפשר לבית המשפט להכריע בתובענה מבלי לכתוב פסק דין ובעצם להקנות לבית המשפט מעמד של בוררות. אפשרות אחרת הנה להגיע להסכמה מחוץ לכתלי בית המשפט. במקרה זה הצדדים עמדו על כך שינתן פסק דין.

פרטיות ופומביות – שיקול נוסף לנקיטה בהליכים משפטיים

לו הייתי אני מייעץ למי מהצדדים הייתי מבהיר לצדדים את השלכות מתן פסק הדין מעבר להשלכות הכלכליות שבו. באופן חריג, בפסק הדין מתגלה כי בית המשפט אף הזהיר את הצדדים על השלכות פסק הדין. ברור שכעת הצדדים לא יכולים עוד לנקות את שמם מהפרשה, ושום הון שבעולם לא יכול לעשות זאת.

____________

רוצים לקרוא מה אומר חוק הגנת הפרטיות? קראו כאן

הכותב הוא עו"ד העוסק בדיני אינטרנט, קניין רוחני ומשפט אזרחי.

הכותב לא ייצג בתובענה.

_______________

אין באמור ברשומה זו להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.

אהבת? שתף את הפוסט!

© כל הזכויות שמורות לזיו אנג'ל.
אין באמור לעיל להחליף ייעוץ משפטי ספציפי   |   הדברים האמורים נכונים נכון למועד פרסומם.

© כל הזכויות שמורות לזיו אנג'ל.
אין באמור לעיל להחליף ייעוץ משפטי ספציפי.
הדברים האמורים נכונים נכון למועד פרסומם.