בלוקציין, אומנות דיגיטלית

שוק האומנות רותח בגלל בלוקציין חדש – אומנות דיגיטלית NFT

הכותב הוא עורך דין לזכוית יוצרים בתל-אביב.

שוק האומנות רותח בגלל בלוקציין חדש, אומנות דיגיטלית NFT. אולי מעולם לא הייתה סנסציה כזו בעולם האומנות, ובערך יצירות, כפי ששוק האומנות חווה עכשיו. הסיבות לכך הנו נסיקה של מחירי "אומנות מקורית" המוטמעת בקבצי קוד ותוכנה מסוג בלוקציין. רק שבוע שעבר דווח על עסקה של מכירת יצירה דיגיטלית תמורת סכום של למעלה מ 1.6 מיליון דולר.

ובכלל, מדובר בשוק שצמיחתו המטאורית יכולה ללמד אותנו המון על הערך של יצירות מקוריות, אבל גם מאתגרת את ערכן של יצירות ממשיות.

מה זה אומנות דיגיטלית NFT

NFT הוא ראשי תיבות של Non-fungible token, כלומר, זכות שאינה ברת חליפין, אם ננסה לתרגם זאת לעברית. למעשה מדובר בשורת קוד תוכנה שהיא חד פעמית ובלתי ניתנת לזיוף. בפועל, מי שמחזיק יצירת NFT מחזיק בקובץ דיגיטלי חד פעמי שאינו ניתן להעתקה או לשיכפול.

הטכנולוגיה העומדת מאחורי ה-NFT היא בעצם טכנולוגיית בלוקציין – כן, אותה טכנולוגיה שהצמיחה מטבעות וירטואליים שגם ערכן זינק פלאים בשנים האחרונות. מדובר בטכנולוגיית תוכנה אשר אינה ניתנת לזיוף.

אז מה בין זה לבין אומנות? טכנולוגיית ה-NFT, בשל הייחוד שלה, יכולה לבוא לידי ביטוי כשורת קוד, אבל גם כיצירה גרפית, יצירת קול או כל יצירה דיגיטלית אחרת. וכך נולד לו תחום חדש של אספני שורות קוד המתגאים בכך שבידיהם היצירה המקורית.

במה זה שונה מיצירות אחרות שבמחשב

שאלה שמתבקשת. הרי את הציור הדיגיטלי ניתן היום לשכפל בקלות באמצעות צילום מסך, הדפסה של היצירה או דרכים אחרות. אלא שטכנולוגיית ה-NFT מבטיחה למי שמחזיק בקובץ המקורי שהוא, ורק הוא, מחזיק בעותק מקורי של היצירה.

אם ננסה להקביל את זה לעולם האומנות המקורית, גם יצירה של שאגאל או ואן גוך ניתן לרכוש כהדפס, אבל את היצירה המקורית ניתן לראות רק במוזיאון. ובמציאות העכשווית, כאשר הטכנולוגייה מאפשרת העתקות מאוד מדוייקות של יצירות, דווקא צומח הערך של היצירה האחת, המקורית.

שוק המסחר ב-NFT בוער

כמו כל טרנד, יכול להיות שהשוק הזה הוא בר חלוף – מצד שני תזכרו שמטבעות וירטואליים כמו הביטקויין התחיל את דרכו בחלוקה שלו או במכירה שלו בסנטים בודדים. נכון למועד כתיבת שורות אלו ערכו של הביטקויין עומד על כ-180,000 ש"ח לביטקויין אחד.

ומאחר ולכסף שאינו בר זיוף, כמו הביטקויין, יש ערך של ממש היום, אין סיבה ששוק האומנות לא יפרח. ואכן, הרשת מלאה בסיפורים ובדיווחים על עסקאות ענק ביצירות וירטואליות שונות, במהדורות מוגבלות המופקות כ-NFT ובהתעשרות בין לילה של סוחרים ביצירות האלו.

אז איך להתחיל את האוסף שלך

אז אם אתם עדיין לא חלק מהטרנד, ואתם רוצים להתחיל את האוסף שלכם, אז הנה כמה קישורים שיכולים לעזור לכם:

https://opensea.io/collection/nft-art

https://superrare.co/

https://niftygateway.com/

https://rarible.com/

https://zora.co/

https://mintable.app/

NFT – בשורה לאומנות המקורית

לכותב שורות אלו נראה כי עולם ה-NFT הוא העולם החדש של האומנות. הוא יאפשר, בטווח הארוך, להבטיח שהיצירה התלויה אצלכם בסלון היא אכן היצירה המקורית. נראה כי זה רק עניין של זמן עד שרק יצירות שיש להן NFT המחובר ליצירה המקורית, הפיזית, הם אלו אשר יזכו לתעודת מקוריות. ולאספנים שבינכם, ובוודאי לחובבי המטבעות הוירטואליים, יתכן ומדובר בעידן חדש.

ואם אתם שוקלים להמיר את היצירות שלכם ל-NFT, תתיעצו עם עורך דין לזכויות יוצרים לגבי ההשלכות המשפטיות של הפעולה הזו.

_______________

אין באמור ברשומה זו להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.

אהבת? שתף את הפוסט!

© כל הזכויות שמורות לזיו אנג'ל.
אין באמור לעיל להחליף ייעוץ משפטי ספציפי   |   הדברים האמורים נכונים נכון למועד פרסומם.

© כל הזכויות שמורות לזיו אנג'ל.
אין באמור לעיל להחליף ייעוץ משפטי ספציפי.
הדברים האמורים נכונים נכון למועד פרסומם.