רפרנס

אנדי וורהול הפר זכות יוצרים בתצלום ויחוייב בפיצוי

הכותב הוא עורך דין לזכויות יוצרים ברמת גן.

פסיקה עדכנית של בית המשפט לערעורים בארה"ב מחזקת את המגבלות של הגנת השימוש ההוגן באומנות. בכך נדחה ניסיון להשתמש בהגנה זו ביצירות אומנות המבוססות על תצלומים.

התצלום שבמחלוקת הוא תצלום של הצלמת האמריקאית לין גולסמית' אשר בו מצולם הזמר והיוצר פרינס. אנדי וורהול רכש את תהצלום של גולסמית' בשנות השמונים, ולקח לו מספר שנים לפני שהחליט להפוך את היצירה ליצירה נגזרת, אחרת, בסגנונו הידוע.

גולסמית' גילתה על השימוש שעשה וורהול בתצלום שלה רק שנים ארוכות לאחר מכן, לפני כחמש שנים. וורהול לבינתיים הלך לעולמו, אך עיזבונו טען בתוקףכ י השימוש שעשה וורהול ביצירה זכאי להגנה כשימוש הוגן. לטענת עיזבונו של וורהול היצירה הנגזרת שלו התרחקה מהמקור, יצירתה של לין, ועל כן ראויה להגנת השימוש ההוגן.

מהי הגנת השימוש ההוגן

הגנת השימוש ההוגן בדיני זוכיות היוצרים משמעה שימוש שנעשה ביצירה של אחר ושאינה דורשת רשות או רישיון מהיוצר המקורי.

בדין הישראלי שימוש הוגן מוגדר בסעיף 19 לחוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007 והוא כולל בתוכו שימוש למטרות לימוד עצמי, מחקר, ביקורת, סקירה, דיווח עיתונאי, הבאת מובאות, או הוראה ובחינה על ידי מוסד חינוך.

למרות שנראה כי הגנת השימוש ההוגן היא רחבה למדי, ההגנה הניתנת בו היא מצומצת מאוד.

בין השאר, שימוש מסחרי שולל מלכתחילה את הגנת השימוש ההוגן וההגנה ניתנת בעיקר במקרים של פארודיה או העברת ביקורת, וכמובן למטרות כלליות של לימוד עצמי, מחקר, דיווח עיתונים וכיוצ"ב.

פסק הדין בערעור הסיר סימני שאלה רבים

פסק הדין המדובר בעניינו של וורהול מעניין מאחר ולפני כשנתיים ימים, בשנת 2019 או 2018, קיבל בית המשפט בערכאה הראשונה את טענת העיזבון של וורהול.

החלטת בית המשפט הותירה את עולם האומנות בכאוס ובחששות גבוהים. מתן אישור לאומנות טרנספרמטיבית: יישום של יצירה קיימת ביצירה אחרת, ככזו המוגנת בשימוש הוגן תהווה פתח להפרות רחבות היקף של יוצרים רבים.

במקרה זה האומנות של וורהול מהווה עיבוד גרפי של יצירת צילום. במקרים אחרים העיבוד יכול להיות יצרת פיסול או אומנות פלסטית אחרת הנסמכת על צילום או להיפך. באופן זה עלולה הייתה להיפתח הדרך ליישום מכוון של פילטרים ועיבודים על יצירות, כל זאת במטרה לחמוק מהחובה לרכוש רישיונות שימוש מבעל זכות היוצרים.

גולדסמית' החליטה לערער על פסק הדין, בעלות משפטית ניכרת. לאחרונה, כאמור, נקבע כי אין לעיזבונו של וורהול הגנה כאמור וכי השימוש שעשה וורהול ביצירה מהווה הפרת זכותה.

בישראל הגנת שימוש הוגן ניתנת במקרים חריגים בלבד

בתי המשפט בישראל התמודדות עם שאלת השימוש ההוגן ביצירות נגזרות וטרנסבטיביות לא פעם. יש לומר כי הפסיקה המובילה בישראל אינה מקנה שימוש הוגן ביצירות נגזרות, ובכך מיישרים בתי המשפט בישראל קו עם הפסיקה בתחום זה בעולם.

יודגם, בעניינו של הצלם וייסהוף אשר תיעד את ראש הממשלה המנוח יצחק רבין נקבע כי הטבעה של התצלום על גבי מטבע זיכרון אינה מהווה יצירה המוגנת כשימוש הוגן בה ונפסקו לטובת וויסהוף פיצויים כדין.

לעומת זאת, במקרה של פארודיה ברורה ומכוונת, כמו בעניין נספרסו נ' אספרסו קלאב, נקבע כי יש לאפשר הגנת שימוש הוגן.

_____________

לכותב שורות אלו נראה לי כי יש חשיבות רבה על שמירת זכות היוצרים במקרים אלו ולהמשיך ולשמור על השימוש בחריג ההגנה "שימוש הוגן" למקרים מיוחדים. רק כך ניתן יהיה לשמור על התמריץ ליוצרים להמשיך ולהעשיר את התרבות ביצירות מקוריות.

אם תרצו, המגמה של העברת יצירות פיזיות לפורמט דיגיטלי של NFT, עליו כתבתי במקום אחר בבלוג זה וגם בכתבה כאן, מהווה הפרה של זכות יוצרים. כל זמן שלא ניתן לכך רישיון מבעל זכוית היוצרים, ומוטב שיוצרים ישימו לב להפרות אלו ויבטיחו כי הם עצמם יהיו אלו אשר נהנים מערכה של יצירתם.

_______________

אין באמור ברשומה זו להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.

 

אהבת? שתף את הפוסט!

© כל הזכויות שמורות לזיו אנג'ל.
אין באמור לעיל להחליף ייעוץ משפטי ספציפי   |   הדברים האמורים נכונים נכון למועד פרסומם.

© כל הזכויות שמורות לזיו אנג'ל.
אין באמור לעיל להחליף ייעוץ משפטי ספציפי.
הדברים האמורים נכונים נכון למועד פרסומם.